Βόρειος Όλυμπος – Παπά Ρέμα

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ο Βόρειος Όλυμπος είναι ομολογουμένως ένας από τους πιο όμορφους προορισμούς στο βουνό των θεών και τον έχουμε επισκεφθεί κατ’ επανάληψη, αφού από τον χώρο δασικής αναψυχής Άγιοι Απόστολοι υπάρχει ένα ευρύ δίκτυο μονοπατιών και προορισμών για όλα τα γούστα και τις αντοχές από απλούς περιπάτους μέχρι και πρόσβαση στο οροπέδιο των μουσών (μια από τις ποιο απαιτητικές αναβάσεις σ’ αυτό γίνονται από την κόψη Μπαρμπαλά ). Είναι επίσης πολύ βολικό για μονοήμερες κυκλικές πορείες αυτές που όλοι οι ορειβάτες αγαπούν. Αναφέρουμε κάποιες από τις οποίες κάναμε παλαιότερα όπως Άγιοι Απόστολοι – Κλεφτόβρυση – Ρέμα Αγίας Κόρης ή Άγιοι Απόστολοι – Πηγή Mαστορούλη – Παπά αλώνι – Κρεβάτια , Μοναστήρι Αγίας Τριάδας – Καταφύγιο Κρεβάτια – κόψη Μπαρμπαλά και πολλές άλλες. Αυτή τη φορά θα διασχίσουμε το Παπά ρέμα, από εκεί θα ανέβουμε στο οροπέδιο κρεβάτια και εν συνεχεία θα κατέβουμε στο μοναστήρι της Αγίας Τριάδας.

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Απόσταση από Θεσ/νικη 84 km

Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης:  112

Πυροσβεστική: 199

ΕΚΑΒ:  166

Καταφύγιο Κρεβάτια 697 177 3070

ΕΟΣ Βροντούς 697 222 4665

Παπά Ρέμα (Υψομ.300μ)- Καταφύγιο Κρεβάτια (Υψομ.1005μ) – Ι.Μονή Αγ.Τριάδας (Υψομ 430μ) – Παπά Ρέμα (Υψομ.300μ)

Πληροφορίες Διαδρομής

Είδος Διαδρομής: Κυκλική Διαδρομή – Ορεινή Πεζοπορία (Δύσκολη)

Μήκος διαδρομής: 8 χλμ

Νερό: Όχι (μόνο στο καταφύγιο Κρεβάτια)

Σήμανση: Ναι , κόκκινα – κίτρινα και μπλε –κίτρινα σημάδια

Διάρκεια: 4 ώρες (ανάβαση)

2 ώρες (κατάβαση)

Η διαδρομή πραγματοποιήθηκε τον ΜΑΡ 2020

Μέλη ομάδας 2 ενήλικες

Το μονοπάτι που θα μας οδηγήσει στις όμορφες πλαγιές του ρέματος του Παπά, ξεκινάει απέναντι ακριβώς από το Εκκλησάκι των Αγίων Αποστόλων και το αναψυκτήριο του ΕΟΣ Βροντούς. Στην απέναντι πλευρά του δρόμου, ξεκινάει ένας δασικός δρόμος που μετά από 200 μέτρα περίπου κόβει αριστερά και ξεκινάει κανονικό μονοπάτι. Στην αρχή του δασικού δρόμου υπάρχει σχετική ταμπέλα και εμείς ακολουθούμε την ταμπέλα που μας στέλνει προς Παπά αλώνι.

Η σήμανση του μονοπατιού είναι διακριτική αλλά επαρκής, απαρτίζεται από κοκκινοκίτρινα σημάδια, Κατά διαστήματα υπάρχουν διασταυρώσεις με ταμπέλες που σε πάνε σε διάφορες τοποθεσίες του βουνού . Εμείς παίρνουμε την κατεύθυνση “σπηλιές”. Ακολουθεί μία πανέμορφη πορεία με ωραίες τραβέρσες μέσα στην πλούσια πανίδα του βορείου Ολύμπου, χωρίς πολλές απότομες κλήσεις δίνοντας μας την ευκαιρία να απολαύσουμε το επιβλητικό τοπίο το οποίο ξεκινάει από τις κοφτές πλαγιές του ρέματος και φτάνει μέχρι τις κορυφές του οροπεδίου των μουσών. Στα μισά περίπου της διαδρομής φτάνουμε στην τοποθεσία “σπηλιές” όπου μπορούμε να απολαύσουμε κάποιους γεωλογικούς σχηματισμούς στο φυσικό υπόστεγο που δημιουργούν τα μεγάλα βράχια.

geological forms in Caves

Έχοντας τις σπηλιές στα αριστερά μας , συνεχίζουμε το μονοπάτι προς Παπά αλώνι ακολουθώντας τη σήμανση. Μετά από 1:30 περίπου ώρα φτάνουμε σε μία διασταύρωση με ταμπέλες όπου, αριστερά μας στέλνουν προς Παπά αλώνι και δεξιά προς καταφύγιο Κρεβάτια. Μέχρι εδώ κάναμε 2:30 ώρες, ακριβώς το χρόνο που εκτιμάται και στις ταμπέλες . Σε αυτό το σημείο αλλάζουμε κατεύθυνση και ακολουθούμε την πορεία προς Κρεβάτια.

signage

Εδώ αλλάζει και ο χρωματισμός της σήμανσης του μονοπατιού και γίνεται κίτρινο μπλε. Προσοχή. Το μονοπάτι αυτό είναι ορειβατικό μονοπάτι και έχει περάσματα που μπορεί να είναι κλειστά σε περίπτωση χιονόπτωσης ή επικίνδυνα προς διάσχιση. Καλό θα είναι να ενημερωθείτε από τους τοπικούς φορείς όπως η διαχείριση του καταφυγίου Κρεβάτια ή ο ορειβατικός σύλλογος Βροντούς για την κατάσταση της διαδρομής πριν το επιχειρήσετε. Επίσης μην το επιχειρήσετε αν δεν διαθέτετε τις επαρκείς γνώσεις, τον εξοπλισμό και την εμπειρία .

trail to Krevatia

Στρίβουμε λοιπόν δεξιά και μετά από λίγο φτάνουμε στις όχθες του ρέματος. Με πολύ προσοχή περνάμε πάνω από τους βράχους (υπάρχει σήμα στον βράχο από όπου πρέπει να ξεκινήσουμε) και βγαίνουμε στην απέναντι όχθη. Το μονοπάτι φαίνεται καθαρά και μας δείχνει τα “δόντια” του από την αρχή, ξεκινώντας αρκετά απότομα. Φυσικά στην 1:30 ώρα που θα κάνουμε για να φτάσουμε στα Κρεβάτια υπάρχουν και ήπια σημεία αλλά σε γενικές γραμμές κερδίζουμε ύψος απότομα. Το συνειδητοποιούμε αυτό όταν, μετά από μία ώρα σε κάποιο άνοιγμα, βλέπουμε τις όχθες του ρέματος να χάσκουν 500 μέτρα πιο κάτω. Λίγο κουράγιο ακόμα και φτάνουμε στο καταφύγιο. Στο τελευταίο 1/3 της διαδρομής πρέπει να έχουμε υπόψη ότι υπάρχουν πολλοί χείμαρροι που κατεβάζουν πέτρες από ψηλότερα. Συνεπώς χρειάζεται προσοχή και εδώ, σε περίπτωση έντονης η μακροχρόνιας βροχόπτωσης.

Τελικά μετά από τέσσερις ώρες χωμένοι στις πλαγιές, φτάνουμε στο οροπέδιο κρεβάτια και στο καταφύγιο που θα διανυκτερεύσουμε. Στον αρχικό σχεδιασμό μας είχαμε συμπεριλάβει ανάβαση στην κόψη Μπαρμπαλά την δεύτερη ημέρα , γι’ αυτό και η διανυκτέρευση. Χωρίς διανυκτέρευση η διαδρομή έχει διάρκεια 5:30 ώρες και ενδείκνυται για ημερήσια εξόρμηση .

refuge

Το καταφύγιο Κρεβάτια τα τελευταία δύο χρόνια βρίσκεται υπό νέα διεύθυνση και είναι πλήρως λειτουργικό με εξαιρετικές συνθήκες υγιεινής και διαβίωσης .Ο Ισαάκ Αδαμίδης , ο διαχειριστής, εκτός από εμπειρία στην περιοχή και τις δραστηριότητες βουνού, είναι ένας άνθρωπος φιλόξενος με διάθεση να εξυπηρετήσει ουσιαστικά τους επισκέπτες του. Φυσικά λειτουργεί κουζίνα με μόνη θερμή παράκληση εκ της διαχείρισης :

αν σκοπεύετε να επισκεφθείτε το καταφύγιο και να κάνετε χρήση των υπηρεσιών του φροντίστε να ενημερώσετε προηγουμένως ειδικά αν είστε πολλά άτομα για να έχουν γίνει και οι ανάλογες προμήθειες.

Τέλος της πρώτης μέρας λοιπόν και για όσο κρατάει ακόμα ο ήλιος χαιρόμαστε την υπέροχη θέα προς τις κορυφές και τα σύννεφα που διασχίζουν το ένα πίσω από το άλλο χαμηλά την ρεματιά. Καφές και κουβεντούλα με άλλους επισκέπτες κατά κύριο λόγο από τα περίχωρα, που έρχονται και φεύγουν μέχρι αργά το βράδυ. Μετά το δείπνο, λίγο πριν κοιμηθούμε, απολαμβάνουμε την πανσέληνο που φωτίζει την κορυφή του Προφήτη Ηλία απέναντι. Μαγικά τοπία , μαγικές στιγμές. Το βουνό βγάζει τον καλό εαυτό μας , είπε κάποιος από την παρέα και έχει δίκιο. Γεμάτοι θετική ενέργεια από εικόνες και χαμογελαστούς ανθρώπους , πέσαμε για ύπνο.

Το πρωί δεν υπήρχε λόγος βιασύνης. Η ανάβαση στην κόψη Μπαρμπαλά ματαιώθηκε λόγω ενός μικροτραυματισμού, οπότε κρατάμε δυνάμεις για την επιστροφή. Πήραμε τον καφέ μας πλάι στον γκρεμό του ρέματος , ενώ ορειβατικοί σύλλογοι και μεμονωμένα γκρουπ άρχισαν να καταφτάνουν κατά κύριο λόγο για να ανέβουν στον Μπαρμπαλά. Ο καιρός άστατος . Τα site του καιρού έδιναν βροχές αργά το μεσημέρι και το απόγευμα , αλλά το βουνό είχε άλλα σχέδια. Η βροχή μας έπιασε στον ύπνο και από τις 10.00 άρχισε να βρέχει. Αποφασίσαμε να μην ρισκάρουμε να καθυστερήσουμε και ετοιμάσαμε γρήγορα τα πράγματα μας για την επιστροφή. Στις 11.00 ήμασταν έτοιμοι, χαιρετίσαμε τα παιδιά στο καταφύγιο και ξεκινήσαμε.

Η διαδρομή από το καταφύγιο κρεβάτια στο μοναστήρι της Αγίας τριάδας έχει διάρκεια 1:30 ώρα είναι μια ευχάριστη διαδρομή πάνω σε ράχη ανάμεσα σε έλατα οξιές βελανιδιές και βάτα με θέα πάντα τις χιονισμένες κορυφές. Η διαδρομή δεν είναι και τόσο εύκολη και θέλει λίγο προσοχή με την σήμανση ,μιας και ένα μεγάλο κομμάτι κινείται μέσα σε θαμνώδη βλάστηση η οποία μπορεί να κρύβει τα σημάδια στους βράχους. Επίσης πολλά μεγάλα αυλάκια που έχει σχηματίσει το νερό της βροχής μπορεί να μπερδευτούν με το μονοπάτι. Φορώντας λοιπόν τα αδιάβροχα μας , αρχίσαμε την κατάβαση μέσα σε ομιχλώδες τοπίο το οποίο δεν υστερούσε καθόλου σε σχέση με το ηλιόλουστο τοπίο της προηγούμενης μέρας. Μια διαφορετική ομορφιά σεμνότερη και ποιο σιωπηλή αλλά το ίδιο επιβλητική. Το μονοπάτι είναι καλογραμμένο κινείτε μέσα στο δάσος με κόκκινο κίτρινα σημάδια στα δέντρα και κάνει πολλούς ωραίους ελιγμούς στην πλαγιά. Κάποια στιγμή θα διασταυρωθούμε με τον δασικό δρόμο που ενώνει το καταφύγιο κρεβάτια με τους Αγίους Αποστόλους περνάμε απέναντι και μετά αρχίζει το κομμάτι που θα πρέπει να δώσουμε λίγο προσοχή στα σημάδια και αποτελεί το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής που θα μας βγάλει στο γραφικό Μοναστηράκι της Αγίας τριάδας.

fog

Η βροχή δεν έχει σταματήσει ούτε στιγμή. Κάνουμε μια μικρή στάση στο μοναστήρι για να αποχαιρετήσουμε από ψηλά το Παπά και συνεχίζουμε για το σημείο που έχουμε σταθμεύσει το αυτοκίνητο μας , περίπου 500 μέτρα από το μοναστήρι στην αρχή του χθεσινού μονοπατιού.